Kadzidło żywiczne, kadzielniczka i węgielki + FILM (rozpalanie węgielka)


Kadzidło żywiczne, kadzielniczka i węgielki trybularzowe.

Do tej pory, kadzidła kojarzyły mi się głównie z tymi na patyczkach, ze sklepów indyjskich (które sama z resztą kupowałam, aby mieć miły zapach w domu). Dalsze skojarzenie to kadzidła palone w naszych kościołach, podczas modlitwy. Ale nigdy nie myślałam, aby w podobny sposób modlić się w domu - z kadzidłem w tle, tyle że prawdziwym - takim jak w kościele, a nie patyczkowym.

Tak... to jest mój świat... . Gdy zobaczyłam te kadzidła po raz pierwszy, już wiedziałam, że muszę je mieć :) Do tego kadzielniczka..... Pierwsza była ceramiczna. Później dostałam w prezencie metalową. Do tego zestaw węgielków i kadzideł żywicznych, w pełni naturalnych i takich wreszcie "prawdziwych". Mirra, Olibanum, Copal i Damara. Plus Kamfora naturalna. Przetestowałam wszystkie prócz kamfory (to wystarczy położyć poza opakowaniem i już pachnie) i najpiękniej pachną Damara oraz Olibanum. Mirra jest specyficzna, "dostojna". Natomiast Copal trochę duszny. Dziś chyba mało który Katolik pali kadzidła w domu. Jest to bardzo przyjemne uzupełnienie do modlitwy, polecam... .

Jak rozpalić węgielek trybularzowy i jak palić kadzidła żywiczne, naturalne?

Wystarczy kupić kadzielniczkę (taką jak na poniższym zdjęciu) z podstawką korkową. Istnieją kadzielniczki ceramiczne i metalowe. Osobiście wolę i używam ceramicznej, ponieważ nawet jak jest gorąca, mogę złapać ją za "ucho" gołą ręką i przenieść w dowolne miejsce, jedynie pokrywa tej kadzielniczki jest na tyle gorąca, że odkrywam ją przy pomocy drucika. Metalowe, całe się nagrzewają i niestety ta, którą posiadam, nie ma uchwytu do przenoszenia, ani uchwytu na pokrywie, by w czasie palenia zahaczyć o niego drucik i ją podnieść, aby dosypać kadzidło.
Dalej potrzebujemy węgielków trybularzowych (które opiszę jutro) i szczypców do rozpalania węgielków. Jak rozpalić kadzidło? :
  1. Ustawiamy kadzielniczkę na podstawce korkowej.
  2. Łapiemy szczypcami węgielek i podpalamy go zapalniczką. Czekamy aż się cały rozpali (widać i słychać iskrzenie)
  3.  Kładziemy węgielek na kadzielniczce
  4. Na środek węgielka sypiemy kadzidło
  5. Przykrywamy kadzielniczkę pokrywą, lub zostawiamy ją odkrytą
Kiedy kadzielniczka jest zakryta pokrywą, wtedy temperatura wzrasta, co jest przydatne np. do rozpalania bursztynu. Niektóre żywice spalają się od razu, inne potrzebują więcej czasu/większej temperatury.  Ponadto pokrywa przydaje się, kiedy palimy kadzidło np. na dworze, jako ochrona przed wiatrem.

Tutaj link do mojego filmu - Rozpalanie węgielka trybularzowego - jak rozpalić węgielek do kadzideł?


Później opiszę każde kadzidło z osobna, a teraz zdjęcia (po lewej nieużywana przeze mnie kadzielniczka metalowa, a po prawej moja ulubiona, ceramiczna); obok kadzidła:

Kadzidła żywiczne oraz kadzielniczka ceramiczna i mosiężna bizantyjska.

Kadzidła żywiczne oraz kadzielniczka ceramiczna i mosiężna bizantyjska.